maandag, 6, juli, 2020

De rol van geloof in de voetbalwereld

Populair

Waarom geloven in Jezus anders is dan geloven in een religie

Tegenwoordig zijn er enorm veel religies waaruit je kan kiezen als bron om mooie inzichten en wijsheden...

De rol van geloof in de voetbalwereld

De voetbalwereld zou je kunnen zien als een aparte wereld op zich. Van spelers en coaches wordt...

Hoe kan je geloven in God terwijl er nog zoveel ellende in de wereld is?

Hoewel de statistieken laten zien dat de levensomstandigheden op de wereld in het algemeen beter worden, zijn...
FlowRisenhttps://geloofsinspiratie.nl%20
FlowRisen is de aanbieder van geloofsinspiratie.nl. Verschillende mensen die betrokken zijn bij FlowRisen plaatsen namens FlowRisen toffe geloofsinspiratie op geloofsinspiratie.nl.

De voetbalwereld zou je kunnen zien als een aparte wereld op zich. Van spelers en coaches wordt continu verwacht dat ze presteren en resultaten boeken van onder andere fans en sponsers. Deze verwachtingen leggen veel druk op spelers en coaches. Bovendien zorgt de bezigheid van het voetballen voor een drukke agenda waarin het vaak passen en meten is. Juist in deze hectische bubbel zijn er veel profvoetballers die zich keren tot God en geloven in Hem. Bekende profvoetballers die gelovig zijn zijn onder andere kaká, Giroud, Benzema, Borges, Firmino, de Pay, de Vrij, Sarpong, Enoh, en Coutinho. Daarnaast is Jurgen Klopp een mooi voorbeeld van een coach die gelovig is. In deze blog zullen we bekijken wat de rol van geloof is in de voetbalwereld.

Een verschil maken door een voorbeeldfiguur te zijn

Profvoetballers en coaches geven aan dat geloof ze helpt om een voorbeeld functie uit te oefenen voor mensen om hun heen. Door hun talent in te zetten ontstaat er een win-win situatie. Zij zelf genieten van het voetballen, en de fans genieten van het voetballen. Dit is natuurlijk een goede zaak. Bovendien geven ze aan dat hun status hun helpt om goede dingen naast het voetbal te doen waarin ze geloof kunnen praktiseren. Denk bijvoorbeeld aan het investeren in goede doelen en het zijn van een ambassadeur om een verschil te maken. Een mooi voorbeeld hierin is wat Christiano Ronaldo doet:

Christiano Ronaldo wierp zich op als boegbeeld voor beenmergdonatie. Hij gaf miljoenen aan slachtoffers van Ebola, de aardbeving in Nepal en de Tsnunami in Azië van 2004. Daarnaast hielp hij mee met de bouw van een centrum tegen kanker. Daarnaast is hij een bevlogen ambassadeur van de organisatie Save The Children. Hij hielp talloze zieke kinderen buiten het zicht van de camera’s, financierde de hersenoperatie van een baby, gaf bakken vol geld aan kinderziekenhuizen tot in Gaza aan toe. En tegelijk vergat Ronaldo nooit zijn afkomst op Madeira, het niet zo welvarende Portugese eiland, waar hij tal van projecten ondersteunt.

Geloof als rust of kalmeringsmiddel

Geloof helpt voetballers om tot rust te komen of te kalmeren in hectische periodes. Willian Borges, speler van Chelsea, geeft het volgende aan in een interview van “BallersinGod“:

“We know, mainly in football, that one day you are the best player and on another day, you are nobody. So faith helps me keep a balance and helps me to not allow the compliments to go to my head, to think that I am the man. At the same time, the criticism will not knock me down. It is key to have this balance because without it you can sink one way or another.”

Met andere woorden bedoelt hij hiermee dat geloof hem sturing geeft in het omgaan met dingen om zo een balans te vinden in het toelaten van complimenten en kritiek. Zodoende laat geloof je niet zinken in datgene wat je naar beneden haalt maar geeft het overzicht en duidelijkheid door te bestempelen wat waar is en belangrijk is om mee verder te bouwen.

Aansluitend hierop geeft Memphis Depay aan:

Ik maak me helemaal geen zorgen over wat de buitenwereld zegt en ik kijk er ook niet naar. Ik ben daarvoor doof en blind geworden.”

Met andere woorden bedoelt Memphis hier mee te zeggen dat geloof hem helpt om te focussen op wat echt belangrijk is. En dat je meningen van mensen als ‘afleidingen’ kan zien die voor onrust zorgen. Dit benadrukt de kracht van geloven: Je bent niet afhankelijk van de meningen van mensen, maar van wat God zegt over jou. Dit laatste is wat je definieert en waardoor je als een rots in het leven kan staan.

Andere profvoetballers blijken juist moeite te hebben met de druk van het voetballen en/of de overvloed aan geld dat voetballen met zich meebrengt. Hierdoor belanden ze in een ‘negatieve spiraal’. Een voorbeeld hiervan is Diego Maradona die de greep nam naar overmatig gebruik van drank en drugs. Uiteindelijk heeft mede dit geleid tot het einde van zijn carrière als smaakmakende voetballer.

Niet perse naar de kerk hoeven op zondag in een overdrukke agenda

Verder hebben voetballers vaak te maken met een overdrukke agenda waarbij het niet altijd mogelijk is om naar de kerk te gaan. Voetballer Stefan de Vrij geeft mooi aan wat hierbij de essentie is.

‘Als ik gestopt ben, zal ik inderdaad meer in de kerk te vinden zijn dan nu. Ik vind alleen dat het aantal keren dat je in de kerk komt, niet bepalend is voor hoe gelovig je bent. Je kunt in mijn ogen ook een goed gelovige zijn als je zo nu en dan in de kerk komt.’

Zodoende geeft de Vrij mooi aan dat naar de kerk gaan geen voorwaarde is om te geloven en dat je geloof niet alleen afhankelijk is van naar de kerk gaan. Dit sluit mooi aan op het idee dat geloven persoonlijk is, iets tussen jou en God. Hoewel je niet naar de kerk gaat kan je ergens in de week wel op andere manieren verbonden zijn met God. Dit kan in verschillende vormen. Denk bijvoorbeeld aan het luisteren van een toffe preek, bijbel lezen of bidden op de plek waar je bent.

Bronnen:
– CIP.nl: HTTPS://CIP.NL/43150-VOETBALLERS-BEWIJZEN-DAT-GELOOF-EN-VOETBAL-SAMENGAAN
– AD.nl: https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/cristiano-ronaldo-verdient-meer-liefde~af1f353d6/?referrer=https://www.google.com/
– EO.nl: https://visie.eo.nl/artikel/2018/05/voetballer-depay-ik-vind-rust-in-het-geloof
– Sportsspectrum.com: https://sportsspectrum.com/sport/soccer/2020/02/20/chelsea-fc-willian-driven-faith-god-comes-first/

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Voer uw opmerking in!
Voer hier uw naam in

Laatste berichten

Nederigheid

Een gedicht over nederigheid. Ontdek wat nederigheid jou te bieden heeft.

Vrede

Ontdek de kracht van vrede in dit inspirerende gedicht.

Geloofspraat #2 – Gebed

Bekijk hieronder een inspirerend geloofsgesprek van Ruben met Priscilla over het onderwerp gebed. Priscilla woont al een tijdje in Israël en heeft wat toffe inzichten te delen. Laat verder gerust na afloop een reactie achter hieronder.

Geloofspraat #1 – De bijbel

Ruben gaat in deze eerst aflevering met Joeri in gesprek over de bijbel. Ontdek in deze inspirerende video dat de bijbel niet zomaar een boek is. Schroom niet om een leuke reactie achter te laten na het bekijken van de video.

Kwetsbaarheid

Ontdek in dit gedicht